onsdag 25 februari 2009

Bluff-företag


Urk vad jag hatar oseriösa företag. Ett företag som heter FORDONSVÄRDERINGAR ska ni ALDRIG anlita. 
Jag kom in på sidan av någon anledning och på hemsidan står det "Värdera bilen här" och en massa pilar som rullar och blinkar så ögat fastnar givetvis här på sidan. Eftersom jag kör Saab i dessa tider så var jag lite intresserad av vad värdet kunde vara. Jag skrev i regnr och namn och klickade på knappen OK. Ovanför OK-knappen står det (värderingen sms:as till numret).
Efter ett tag kom ett sms och idag ett antal dagar senare kommer en faktura på 399:-

Okej jag kunde lusläst allt som stod på deras hemsida men på alla seriösa sidor där man kan handla så ska man bekräfta sin order på ett eller annat sätt, men inte här.

Jag skickade ett mail till deras kundtjänst och förklarade och fick ett svar som var GODDAG- YXSKAFT ungefär samt att jag kunde ringa kundtjänst om jag hade fler frågor. Jag provade att ringa men kom till en telefonkö så jag mailade ett svara igen och då kom ett kort idiotsvar och jag ett tillbaka men sedan kom inget svar...

Läste även på sidan under en rubrik som hette "Personlig värdering" Var trygg i din bilaffär och beställ en riktig personlig och manuell fordonsvärdering för endast 399:-
Dom har möjligen sökt upp uppgifterna på nätet (som man kan göra själv på gratissajter) men någon personlig kontakt har aldrig tagits så då kan den ju inte vara personlig?????

Nåja jag tänkte att 399:- är väl det jag får betala för ett datautskrivet papper med en värdering på. Men jag ger mig inte så lätt så jag hittade en länk på Testfakta ang detta företag och några fler som ägarna hade, bl a Persondata. När jag läste om alla anmälningar så insåg jag att detta vill jag inte betala.... Läste ett tips om att det stod "100% nöjd garanti" på hemsidan och där stod att var man inte nöjd så fick man pengarna tillbaka.

Varför kunde inte puckot som mailade mig sagt det???? Jag ringde upp kundtjänst och fick tag på en tjej som lät hur uttråkad ut som helst. Kan inte vara kul att sitta på den kundtjänsten. Hon berättade att jag skulle skicka tillbaka alla papper och skriva på att jag inte var nöjd så skulle det vara OK. Sagt och gjort nu ligger det på lådan så vi får hoppas att det fungerar... Återkommer kanske i ärendet längre fram.

3 kommentarer:

Gilla Yoga sa...

Ja, man får vara försiktig med var man klickar och beställer saker. Du får gå i skola hos mig, jag är expert på nätbeställningar... *ler*

Anonym sa...

Jag kan värdera din bil nästa gång. Helt gratis! *ler också*

Jörgen sa...

Inga problem ge mig bara dian kontaktuppgifter....